November 5, 2010

IMPIAN TERCAPAI


4 Nov 2010
 (Berita Harian 4th November 2010)
EKSTRA - Impian tercapai

Zaibaktian ceritakan pengalaman melawan arus untuk meningkat naik
Oleh Hanim Mohd Saleh

Tetapi penyanyi yang popular dengan lagu Lelaki Baru, Zaibaktian, berjaya membuktikan pengalamannya yang baru mencecah tiga tahun dalam bidang nyanyian tidak menjadi penghalang untuk beliau bermimpi besar.

 Hasratnya untuk mengadakan konsert di Esplanade dalam tempoh tiga tahun tatkala menghasilkan single pertamanya tiga tahun lalu, tercapai sudah apabila beliau diberi penghormatan itu pada Sabtu lalu di Studio Resital Esplanade sempena Pesta Raya, menerusi acara yang diberi nama Konsert Kasut Putih - nama yang diambil kerana kegemarannya mengenakan kasut berwarna putih.


Lebih menggembirakan, beliau berpeluang bergandingan dengan penyanyi legenda, Datuk Ahmad Jais, penyanyi yang lebih awal dikenali sebagai penyanyi bersepatu putih.

Dengan suara lemak dan mantapnya membawakan lagu-lagu hitsnya, Zaibaktian menceritakan pengalamannya bermula 'agak lambat' untuk menjadi penyanyi, ketika usianya sudah menjangkau 30-an tahun. Tanpa wajah komersial, ciri yang dianggap genting untuk mana-mana penyanyi menarik perhatian ramai, Zaibaktian melawan arus dengan terus membawakan lagu-lagu yang dekat dengan jiwanya termasuk Dunia Yang Fana, diikuti Ejen Cinta serta lagu-lagu tema drama Kopi Bujang dan drama hari raya, Satu Raya, Tiga Cinta.

Para pemuzik pengiring pimpinan Nizamulmuluk Hussain yang terdiri daripada Shafiq Kamis, Yan Crossover, Yaziz, Uan Abang, Yazzit dan Omar Haron nampaknya cukup memahami rentak dan jiwa Zaibaktian dan berjaya menghasilkan permainan yang sempurna. Syabas!


Namun keadaan agak bercelaru ketika persembahan Datuk Ahmad Jais.

Ahmad Jais, seperti dulu, tetap mantap suaranya dan masih mampu menguasai pentas dengan lagu-lagu malar segarnya seperti Umpan Jinak Di Air Tenang, Gelisah dan berduet dengan Sarah Aqilah dalam lagu seperti Mengikat Janji dan Budi Setahun Segunung Intan.

Agak mengagumkan bagi seseorang yang sudah berusia 74 tahun masih dapat berdiri di tengah pentas, melaungkan suara segagah zaman mudanya.




Sayang sekali, muzik iringan kali ini tidak semantap ketika Zaibaktian menyanyi. Banyak yang tersasar. Sering kali Ahmad Jais menjeling ke belakang, mendengar dengan teliti dan memastikan nada muzik dan rentaknya selari dengan nyanyiannya.

Hentakan dram terlalu kuat dan deras, tidak sesuai dengan rentak lagu-lagu Ahmad Jais yang biasanya lembut dan tenang.

Sehingga satu ketika bunyian dram menghentak kuat mengakhiri nyanyianya, beliau dengan seloroh berkata: 'Hai, macam nak roboh! Budak-budak sekarang...!' Mujur Ahmad Jais cukup berpengalaman dan pandai mengawal suasana sehingga keseluruhan konsert tampak berakhir dengan sempurna.

Apa pun kelemahannya, mudah-mudahan banyak yang dapat dipelajari daripada konsert yang diterbitkan oleh syarikat Cokelat Events and Productions.




Gandingan penyanyi lama dan baru dalam sebuah pementasan merupakan satu langkah yang baik untuk mendekati peminat daripada generasi yang berbeza.

Mudah-mudahan penggemar muzik muda akan lebih menghargai muzik orang lama sementara penggemar muzik lama kini terbuka hati untuk menyokong artis-artis muda yang berpontensi untuk melangkah jauh.

Labels: , , , ,

ZAIBAKTIAN ]|[ Friday, November 05, 2010